Meripelastusseura uutiset

Jenny Wihurin matkapäiväkirja 8, 18.-19.5.

21.5.2015

Pelastusristeilijä Jenny Wihuri suorittaa pitkän koulutuspurjehduksen eteläiselle Itämerelle ja Pohjanmerelle touko-kesäkuun aikana. Matkaa ja miehistönjäsenten kuulumisia voi seurata matkapäiväkirjassa.

JW:n matkapäiväkirja, legi 3

Eteläinen Itämeri, suunta 187 astetta ja nopeutta 10 solmua.

Ennen kuin päästään tähän hetkeen palataan ajassa takaisin tammikuulle. Viesti Jennyn pitkästä reissusta Sarex:in kautta Saksan meripelastusseuran 150-vuotisjuhliin tavoitti sisävesienkin kasvatit, ja ajatus viikosta merellä muuttui vastustamattomaksi tarjoukseksi. Siispä tuumasta toimeen ja nimi ilmoittautumislistaan.

Koulutuspurjehdus poikkeaa monella tavalla ns. normaalista MEPE-harrastuksesta merellä ja sisävesillä. Illan mittaisen viikkokoulutuksen ja epämääräiseen aikaan mahdollisesti tulevien tehtävien sijasta koulutuspurjehduksella pääsee toimimaan aluksella monille uusilla alueilla ja kehittämään taitojaan ajan kanssa.

Lennon lähtöportilla tapasimme useimmat kolmannelle legille osallistuvat, ja matka Jennylle saattoi alkaa. Miehistön vaihto alukselle oli nopeasti ohi, ja pääsimme tutustumaan Päivitettyyn Jennyyn. Ensimmäinen päivä kului Kööpenhaminassa miehistöön, alukseen ja ympäristöön tutustuen. Kävimme pienen lenkin Kööpenhaminan sydämessä, joka oli äärimmäisen kaunista katseltavaa, valmistellen tulevaa ja katsellen nähtävyyksiä. Valmistelimme maanantain reitin Ystadiin ja kappas vain kapteenimme hyväksyi meidän keltanokkien suunnitelmat. Useampi geokätkö löydettiin Pertsan kans vielä yön kähmeessä köpiksestä, eikä muuten ollut turhempi reissu, vaikka myöhään menikin. Kun tulimme kätköiltä alukselle niin muut vetelivätkin jo zetoria ja rauhallinen meripelastajan korina täytti messin, joka toimi paremmin kuin useammat tuutulaulut.

Merenkulku, navigointi ja ohjaamotyöskentely ovat keskeisiä teemoja koulutuspurjehduksella, joten matka Kööpenhaminasta Ystadiin käytettiin tehokkaasti hyväksi näiden asioiden harjoitteluun kierrättäen tehtäviä ohjaamossa tunnin vahdeissa. Sisävesiltä tulevan näkökulmasta toiminta poikkeaa hieman totutusta, koska merellä tulee vähemmän käännöksiä ja enemmän huomioidaan muuta alusliikennettä. Oman paikan määrittämisen sijasta tutkasta seurataan muita aluksia ja suunnitellaan niiden sivuutuksia.

Ystadissa kauppareissun jälkeen olikin vuorossa törkeän maukkaat grillijuhlat paikallisten meripelastajien toimesta, heidän tukikohdassaan. Tukevan illallisen jälkeen ajatukset tiistaille Sassnitzin reissulle alkoi piirtymään kupoliin.

Mitä tästä kaikesta jää käteen? Pääsee tekemään, näkemään ja kokemaan kiinnostavia asioita mukavassa seurassa. Hyvät jatkot kaikille pelastajille ja heidän upeille leideilleen.

BR

Tero ja Tuomas

Tekninen toteutus: W3 Group